2007. november 28., szerda

"Hol van a...?"

Tegnap látogatóban voltunk kisgyermekes barátainknál, és ott kellett rádöbbennem, hogy én abszolút elhanyagoltam Kiskorúm tanítását, ugyanis elfelejtettem beleverni a fejébe, hogy mit kell válaszolni a "Hol van...?" kérdésekre, vagyis hogy mire kell rámutatni, ha az anyja azt kérdezi tőle többek között, hogy "Hol az asztal?".
Én ugyanis teljesen naívan azt hittem, hogy azt majd a gyerek megtanulja spontán, abból, hogy beszélünk körülötte, és nem mutogattam neki célzottan, hogy "Az ott a lámpa. Hol van a lámpa? Ott van a lámpa!" Pedig elvileg ezt kéne, barátnőmnél az egy éves vizsgálaton még a doktornéni is megkérdezte, hogy mire tud rámutatni a gyerek... Hát, még van két hetem, de tőlünk jobb, ha majd ilyet nem kérdez.
Ma reggeltől persze bevetettem magam ezerrel Dani tanításába. Kezdtük a lámpával. Kapcsolgattam, és mondtam neki, hogy "Az ott a lámpa". De a lámpa maga vajmi kevéssé érdekelte, annál inkább a kapcsoló. Most akkor mutogassam neki, hogy "Az ott a kapcsoló. Hol a kapcsoló?"?? És ha megkérdezik tőlünk, hogy mire tud rámutatni, akkor mondjam azt, hogy a villanykapcsolóra?
Könyveket is előbányásztam, mutogatom neki, hogy "Az a cica/boci/bari." De egyrészt a könyv csak akkor érdekes, ha jól meg lehet rágni (ezért is vannak per pillanat eltéve, és szigorú szülői felügyelet mellett vehetők csak kézbe...), másrészt sokkal izgibbnek találta az árnyékot, amit a könyv mozgatásával a falra vetítettünk, mint cica/boci/barit.
És ez még mind semmi, mert a tegnapi látogatásunk alkalmával azért szöget ütött a fejemben, hogy jó lenne már utánanézni, hogy tényleg, mit is kell tudnia egy lassan Egyévesnek. Van egy rég vásárolt könyvem, "A baba fejlődése - lépésről lépésre" címmel. Itt szépen le van írva, hogy hány hónaposan kb. mit kell produkálni egy gyereknek. És tényleg: "Kilenc hónapos korától megérti a "Hol van..." kezdetű kérdéseket..." Ekkor kezdtem megsemmisülni... És ez a folyamat csak mélyült, amint tovább olvastam, hogy "11 hónapos korára megtanul kérésre puszit adni." Meg "Az egyéves gyerek már elkülönült szavakat formál, sőt némelyikük egyszerű mondatokat is mond." Ja, és "Kilenc- tíz hónapos korában a legtöbb baba már marokra fogja a zsírkrétát, és vonalat tud húzni vele a papírra." Ekkor elképzeltem, amint Daninak zsírkrétát adok a kezébe... Ha lenne diplomám, mint anya, akkor most visszaadnám...
Így meg inkább csak elgondolkozom...

8 Comments:

Névtelen said...

Szió!
Pont valamelyik nap beszélgettem erről az iwiwen "Cicamókanyuval"-ő az "Anya taníts engem" c. könyvből szerezte tudományát-kijelenthetem, hogy mindkettőnk csemetéje erősen "visszamaradottnak" :) számít a könyv szerint. Tudod mit! Sza..ok a könyvre! Van 3 szép és okos gyerekünk, még akkor is, ha nem tudja, hol van a villanykapcsoló! :)

Névtelen said...

Igen, egy gyereket bármire be lehet idomítani. Kedvünkbe is jár, még ha azt is gondolja közben, hogy de marhák ezek az anyáék, azt hiszik, nagy szám lámpára mutogatni. Én a valláspeden tanultakat veszem alapul: érdemes addig várni egy témával, amíg a gyerek magától felveti. Akkor gyorsabban és tartósabban fogja megtanulni, és ráadásul még azt az örömet is megszerzi nekünk, hogy felkiáltsunk: nahát, és ezt teljesen egyedül tanulta!
Én nem idomítottam, de azért szerintem elég okos a csajszi, nem? LEsz még elég mondogatni, hogy igen, az ott a lámpa, amikor ő maga mondja, és elvárja, hogy ismételjétek. Még meg is unjátok szerintem :)

Névtelen said...

Persze, nem is az okosságát kérdőjelezi meg senki, max. azt sütik rá, hogy "Nem foglalkoznak vele otthon." És az is elég kínos... Főleg, hogy nem is igaz... Mert hogy foglalkozunk vele, csak ezek szerint nem úgy, ahogy az elvárás lenne...

Névtelen said...

Anyukám óvónő, ki nem állhatja az "Anya, taníts engem" könyvet, mert túl sokat akar. Egyébként is, hol van az megírva, hogy minden gyereknek ugyanazt kell tudnia?

Szerintem a villanykapcsoló helyének ismerete ugyanolyan tudás, mint a lámpáé... :) Tessék megsúgni a doktornéninek, hogy mit kérdezzen. Arról aztán végképp nem tehetsz, ha a gyereknek az tetszik, nem pedig a lámpa! :)

Ráadásul úgyis a felfedezésre, gyakorlásra vannak programozva a gyerekek, elintézik ők ezt maguknak. Nem telik bele egy év sem és unni fogod a sok kérdést.

De hogy valami praktikusat is mondjak: Zsírkrétából lehet kapni méhviaszosat, azt nem akkora baj, ha megrágja, bár biztos résen kell majd lenned, ha ennyire rágcsálós.

Névtelen said...

Nálunk amúgy az egyéves vizsgálaton a mérésen, kajatémán, orvosi dolgokon kívül csak két kérdés hangzott el: hol tart a mozgásfejlődésben? és mond-e már egytagú szavakat, pl apa, anya? Pedig nagyon lelkiismeretes doktorbácsink van.

Névtelen said...

A mozgásfejlődéssel azt hiszem nincs gond, de egytagú szavakat szintén nem mond még, legalábbis értelmes szavakat nem :-(

Névtelen said...

A leíráson annyira jót nevettem, hogy a könnyem is kicsordult. A vevők érdekesen néztek rám :D
Nekem speciel fejlövésem ez a fejlődés-dolog, de ha valami nem érdekli, hülyeség erőltetni, ami meg érdekli, úgyis ragad rá. Én is csináltam (de most időhiányban szenvedek) a Deáknés könyvet, sok minden tényleg hülyeség benne. Kússzak-másszak egy 5-6 hónapos gyerekkel, mikor még forogni sem tud... én szelektálok, ötletnek jó, ami bennem marad kipróbálom, próbálgatom, a lurkók úgyis visszajeleznek ha tetszik, ha nem!
(hú, de okos voltam... :S)

Névtelen said...

Szia!
Én vagyok Cicamókanyu.(rólam írt Casperanyu)Igaz,az én lányom januárban lesz 1 éves,de én is állandóan azon gondolkozom,hogy mivel tudnám(illetve hogy kell-e?)fejleszteni Őt?Foglalkozok-e vele eleget,mert nekem sem mutogat szinte semmit(megmutatja hol van az okos feje...),nem mond semmi szótagot,csak halandzsázik,a mesekönyvet csak rágja,esetleg lapozza,nem fogja a zsírkrétát,puszit sem küld,és a formakirakót sem tudja használni.
Voltunk pár napja baba-klubban,és azóta tapsol,pedig nem mutattam neki.Valószínűleg látta valakitől.De úgy érzem,mégsincs lemaradva.2 hete viszont megy segítség nélkül(erre bezzeg az orvosunk azt mondta,hogy korai még,ne erőltessem a járást...)
Persze tölthetnék vele még több időt(pl.netezés helyett...),de akkor sem hiszem,hogy csinálná ezeket a dolgokat.Szerintem inkább van 1-2 olyan kisgyerek,akik ennyi idősen csináltak már ezt-azt,de nem nekik kell lenniük az etalonnak.
Az Anya,taníts engem könyvet elraktam jó mélyre...